VEKOP-7.3.5-17-2017-00004
A kedvezményezett neve: Mű-Hely Líceum Alapítvány
A projekt címe: Második Esély: Zöld Kakas
A támogatás összege: 35 157 839 F t
A támogatás mértéke: 100 %
Projektidőszak: 2019. 01. 01. – 2020. 12. 31.
A projekt azonosító száma: VEKOP-7.3.5-17-2017-00004
A projekt szakmai tartalma
Cél a középfokú végzettséggel nem rendelkező, tanköteles koron túli fiatalok középfokú
tanulmányokba való visszavezetése, érettségi bizonyítvány, szakképesítés megszerzésének
támogatása – összességében a korai iskolaelhagyók számának csökkentése és a végzettség
nélküli iskolaelhagyás megelőzése. Cél a személyközpontú, komplex és alternatív pedagógiai
hatásrendszerek működtetése, egyéni tanulási utak biztosítása; a pedagógiai és a segítői
munka összekapcsolása, a kettő komplexitása és szinergiája a középiskolából kimaradt
fiatalok támogatásában. A Felhívás 3.1.1.1. alapján kötelezően megvalósítandó önállóan
támogatható tevékenységek a következők:
1. Egyéni tanulói igényekre reagáló (intézményen belüli és más intézményekkel történő
együttműködések eredményeképp megvalósuló) rugalmas tanulási útvonalakat biztosító
személyközpontú pedagógiai gyakorlat megvalósítása: iskolánk legfontosabb sajátossága az
egyéni ütemezés, tanulási utak biztosítása. Segítő kapcsolatok, mentorrendszer – a projektben
résztvevő minden fiatalnak van egy segítő kapcsolata, akivel heti egy alkalommal egyéni
beszélgetésre kerül sor (órarendi keretben, strukturált időben, heti min. 1 óra, ezenfelül
mentor és/vagy diák kérésére).
2. A pedagógiai program intézményi dokumentációjának átdolgozása: alternatív
kerettantervünk készítését 2012 augusztusában fejeztük be, az Emberi Erőforrások
Minisztériuma 2013. május 13-ai határozatával (száma: 5105-6/2013/KOIR) hagyta jóvá. Ez
alapján készült el az iskola pedagógiai programja. A pedagógiai program felülvizsgálata
időben és szakmailag is nélkülözhetetlen.
3. A különböző tanulási formákat (formális, nem formális, informális), az aktív tanulást és
önálló ismeretszerzést támogató, pszichoszociálisan támogató és vonzó tanulási környezet
kialakítása.
4. Egyéni szükségletből kiinduló fejlesztés megvalósítási egyéni fejlődési terv mentén,
előrehaladási napló vezetésével az alábbi tevékenységek megvalósításával: motivációs
csoport (Ösztönzés másképp!), egyéni fejlesztési tervek felvételében kompetencia fejlesztés
rögzítése (szövegértés, matematika), digitális kompetencia fejlesztés (fókuszáltan munkaerő
piacon is hasznosítható), tanulásmódszertan programelemek megvalósítását terveztük.
Élethelyzetből adódó nehézségek leküzdésének támogatása, személyiségfejlesztés: önismereti
csoport, valamint pénzkezelési ismeretek tervezése történt. Életpálya-építés: önismereti
csoport, munkaerő-piaci kompetenciák fejlesztése (csoport) mint fejlesztési csoportok.
5. Közösségfejlesztés, tanórán kívüli kulturális, szabadidős programok biztosítása,
klubtevékenységek megvalósítása (kommunikációs és szociális képességek fejlesztése,
személyiség gazdagítása, közvetlen hátránykompenzálás): élménypedagógiai programok,
JátékKlub (társasjáték pedagógia).
6. A pedagógiai munkát támogató tevékenységek: stábmunka fejlesztése a célunk.
7. Nyílt napok, nyitott programok szervezése tanévenként legalább két alkalommal
(programon kívüli személyek bevonásával): évente 2 alkalommal, azaz projektidő alatt 4
alkalommal nyílt napra kerül sor.
8. Együttműködés a projekt megvalósítása során: a mentori munka egyik alapvető eleme a
kapcsolattartás és együttműködés releváns szakemberekkel, családdal, stb. Ezért egy-egy diák
esetében ezt természetszerűleg megvalósítjuk, sőt az esetnaplókban dokumentáljuk is. A
projektidő alatt a kiemelt projekttel együttműködési megállapodást írunk alá, ill. adatot
szolgáltatunk számukra (EFOP-3.1.7. Esélyteremtés a köznevelésben).
9. Hálózatosodás, kapacitásfejlesztés: a projektidő alatt két Második esély iskolával, a
Belvárosi Tanoda Alapítványi Gimnáziummal, valamint a Burattino Szociális és Kulturális
Egyesülettel kötöttünk együttműködési megállapodást. A Felhívás 3.1.1.2. alapján választható
önállóan támogatható tevékenységek: a projektidő alatt a Megálló Csoport Alapítvány
Szenvedélybetegekért civil szervezettel működünk együtt. Két tanodával vettük fel a
kapcsolatot, kötöttünk EM-t: a Csörögi és a Pátkai Tanodával. Sor került önkéntesek
bevonására is – elsősorban kortárssegítőket, egyetemistákat; felsőoktatási intézményekkel
(pl.: önkéntesek bevonása, pedagógusjelöltek és egyéb segítő szakmákat tanulók részére
gyakorlati hely biztosítása valósult meg. A Felhívás 3.1.2.2. alapján választható önállóan nem
támogatható tevékenységek: a projekt megvalósításához szükséges eszközök beszerzése: a
projekt keretén belül; valamint Belső tudásmegosztó elektronikus felület, módszertani
eszköztár és feladatbank létrehozása, fejlesztése, bővítése (Felhívás 3.1.2.2.): „Digitális bank” – pénzügyi tudatosság kompetenciafejlesztését támogató szoftver fejlesztése, kialakítása. A
másik Belső tudásmegosztó elektronikus felület, módszertani eszköztár és feladatbank
létrehozása, fejlesztése, bővítése: kompetencia fejlesztő méréshez kapcsolódó adatbázis
fejlesztése – kompetenciatérkép fejlesztése.